Zgodnie z art. 18b ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz.U.2024.1465 t.j. z dnia 2024.10.03)
Rada gminy rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji. W skład komisji skarg, wniosków i petycji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w art. 19 ust. 1.
Zasady i tryb działania komisji skarg, wniosków i petycji określa statut gminy.
Zgodnie z art. 18b ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz.U.2024.1465 t.j. z dnia 2024.10.03)
Rada gminy rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji.
W skład komisji skarg, wniosków i petycji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w art. 19 ust. 1.
Zasady i tryb działania komisji skarg, wniosków i petycji określa statut gminy.
UCHWAŁA Nr III/21/2018 RADY MIEJSKIEJ W SOKOŁOWIE MAŁOPOLSKIM z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy i Miasta Sokołów Małopolski
§ 12.
1. W celu załatwiania spraw związanych ze skargami na działalność burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych oraz w związku z wnioskami i petycjami składanymi przez obywateli, Rada Miejska powołuje Komisję Skarg, Wniosków i Petycji.
2. Pracą Komisji Skarg, Wniosków i Petycji zwanej dalej "komisją" kieruje jej przewodniczący.
3. Przewodniczący Komisji:
1) organizuje pracę komisji,
2) zwołuje posiedzenia komisji i kieruje jej obradami,
3) składa Radzie sprawozdanie z działalności komisji, przynajmniej raz w roku.
4. W przypadku nieobecności przewodniczącego Komisji, jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący.
5. Komisja rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.
6. Zawiadomienie o posiedzeniu komisji wraz z porządkiem obrad powinno być dostarczone członkom komisji co najmniej na 3 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia.
Prawo do składania skarg i wniosków określa Kodeks postępowania administracyjnego Dz.U.2024.572 t.j. z dnia 2024.04.15 )
Art. 221
§ 1. Zagwarantowane każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej prawo składania skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych realizowane jest na zasadach określonych przepisami niniejszego działu.
§ 2. Skargi i wnioski mogą być składane do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
§ 3. Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.
Art. 222. [Kwalifikowanie pisma według treści]
O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.
Art. 223. [Właściwość organów. Odpowiedzialność pracownika]
§ 1. Organy państwowe, organy samorządu terytorialnego i inne organy samorządowe oraz organy organizacji społecznych - rozpatrują oraz załatwiają skargi i wnioski w ramach swojej właściwości.
§ 2. Pracownik organu państwowego, pracownik samorządowy oraz organu organizacji społecznej, winny niewłaściwego i nieterminowego załatwiania skarg i wniosków, podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej w przepisach prawa.
Art. 227. [Przedmiot skargi]
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Art. 228. [Właściwość przy wnoszeniu skargi]
Skargi składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia.
Art. 229. [Pomocnicze określenie właściwości organów]
Jeżeli przepisy
szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności:
1) rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa - wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa;
2) organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej - wojewoda lub organ wyższego stopnia;
3) wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 - rada gminy;
Art. 241. [Przedmiot wniosku]
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Art. 242. [Właściwość przy wnoszeniu wniosku]
§ 1. Wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku.
§ 2. Wnioski w sprawach dotyczących zadań organizacji społecznych składa się do organów tych organizacji.
Przyjmowanie skarg i wniosków
Art. 253. [Organizacja przyjmowania skarg i wniosków]
§ 1. Organy państwowe, organy samorządu terytorialnego i inne organy samorządowe oraz organy organizacji społecznych obowiązane są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych przez siebie dniach i godzinach.
§ 2. Kierownicy organów wymienionych w § 1 lub wyznaczeni przez nich zastępcy obowiązani są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków co najmniej raz w tygodniu.
§ 3. Dni i godziny przyjęć powinny być dostosowane do potrzeb ludności, przy czym przynajmniej raz w tygodniu przyjęcia powinny się odbywać w ustalonym dniu po godzinach pracy.
§ 4. Informacja o dniach i godzinach przyjęć powinna być wywieszona na widocznym miejscu w siedzibie danej jednostki organizacyjnej oraz w podporządkowanych jej jednostkach organizacyjnych.