Zgodnie z art. 5 ustawy o pracownikach samorządowych w urzędzie gminy tworzy się stanowisko sekretarza gminy, który podlega bezpośrednio kierownikowi urzędu. Kierownik urzędu może upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniu zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi. Sekretarz nie ma prawa tworzenia partii politycznych ani przynależności do nich.
Do zadań sekretarza należy, m.in.:
- prowadzenie spraw związanych z organizacją pracy Urzędu Gminy i Miasta,
- wykonywanie funkcji kierownika Urzędu, pod nieobecność burmistrza,
- nadzór i kontrola w zakresie rzetelności i terminowości załatwiania spraw przez pracowników Urzędu,
- nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy oraz zachowaniem tajemnicy państwowej i służbowej przez pracowników Urzędu,
- przeprowadzanie kontroli wewnętrznej w Urzędzie,
- sporządzanie projektów struktury organizacyjnej Urzędu oraz sieci jednostek organizacyjnych gminy w związku z ich powoływaniem, likwidacją i reorganizacją,
- opracowywanie projektów regulaminu organizacyjnego, regulaminu pracy i zakresów czynności pracowników Urzędu,
- organizacja prac związanych z przeprowadzaniem wyborów i referendum.
Sekretarz Gminy i Miasta Sokołów Małopolski – Beata Szot