Burmistrz jest organem wykonawczym gminy, wybieranym w wyborach powszechnych na pięcioletnią kadencję. Obecna kadencja rozpoczęła się w listopadzie 2018 roku i potrwa do listopada 2023 roku.

Burmistrz wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa – m.in. przygotowuje projekty uchwał rady gminy i określa sposób ich wykonywania. W jego wyłącznych kompetencjach leży gospodarowanie mieniem komunalnym i wykonywanie budżetu oraz zatrudnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. W realizacji zadań własnych gminy burmistrz podlega wyłącznie radzie gminy. Jako organ administracji posiada ustalone kompetencje do rozstrzygania w sprawach indywidualnych – wydaje indywidualne decyzje w zakresie wszystkich zadań gminy. Od jego decyzji służy odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, chyba że szczególny przepis ustawowy stanowi inaczej.

Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz, swoje zadania wykonuje  przy pomocy urzędu gminy, którego jest kierownikiem.

Burmistrz wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy burmistrza lub sekretarzowi gminy.


Burmistrz Gminy i Miasta Sokołów Małopolski – Andrzej Kraska

Ostatnia modyfikacja: 09-07-2018
Utworzone przez: Piotr Rafiński
Opublikowane przez: Piotr Rafiński